First impression - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marij Hartog - WaarBenJij.nu First impression - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Marij Hartog - WaarBenJij.nu

First impression

Blijf op de hoogte en volg Marij

14 April 2014 | Verenigde Staten, San Francisco

Mijn eerste indruk van San Francisco: de stad is helemaal niet zo Amerikaans. The locals hier zeggen zelfs dat SF de meest Europese stad is. En daar kan ik me wel in vinden. Allereerst is San Francisco heel tolerant, niet alleen naar mensen toe, maar ook naar dieren en de natuur. De mensen hier leven behoorlijk bewust en de ecologische, biologische supermarkten en winkels vind je op elke hoek van de straat. Maar ook voor de mensheid is San Francisco uiterst vriendelijk, wellicht iets te vriendelijk. De zwervers zijn werkelijk overal, hier op Haight Street zijn ze veelal 'onschuldig'. Downtown moet je wel erg oppassen. Gelukkig werkt het erg goed om in het Nederlands te antwoorden als ze je wat vragen, dat is toch te moeilijk voor ze. In de MacDonalds bedelen ze de hele dag om cheeseburgers en mcflurry's en vanwege de vrijgevige toeristen krijgen ze het ook nog voor elkaar.
Ook voor de gaycommunity is San Francisco een fijne stad om te wonen of te feesten. Zo is het homohuwelijk hier toegestaan en hangen achter de ramen van de meeste huizen een regenboogvlag, ten teken van holebi-tolerantie. En in Castro vind je een enorm aantal gaybars.

Wat is er wel Amerikaans? Uiteraard is fastfood hier nooit verder dan op een minuut afstand te halen. Hier in de straat vind je naast Burgertenten ook veel Mexicaanse zaakjes, en geloof me die taco's zijn niet veel gezonder. Ook tijdens een barbecue op het werk komen de hotdogs tevoorschijn met ketchup EN mosterd, geroosterde maiskolven (met boter!), tortillachips met dip en de alom bekende red cups bier (de grote rode bekers). Daarnaast zijn de Amerikanen erg behulpzaam en vriendelijk. Alles is 'awesome' en ze vinden het maar al te leuk dat je in hun stad komt wonen. Het uitspreken van mijn naam is nogal eens lastig, maar ze doen erg hun best (marie, mary, marsjj, mariah). En ja, je ontkomt er niet aan om bij het bestellen van een biertje of binnenkomst van een café je ID te laten zien. Dat is hier zo normaal om te vragen.

Ik heb de afgelopen week al zo veel gezien van San Francisco en leuke mensen ontmoet, teveel om hier alleem op te noemen. Maar het is een geweldig mooie stad, met schilderachtige huisjes in veel te steile straten. De fietstocht over de golden gate bridge vandaag was behoorlijk pittig en als doorgewinterde Nederlandse fietsbikkel moest ik toch afstappen af en toe. Sowieso is het hier oppassen geblazen, auto's houden totaal geen rekening met je. Maar het was wel geweldig mooi om zo door de stad te fietsen, dus die fiets ga ik zeker scoren! Ik heb heerlijk de toerist uitgehangen: de zeeleeuwen gezien op pier 39/fisherman's wharf, windowshoppen op Market Street, op zoek naar de Painted Ladies, een broodje eten in het Golden Gate Park en vandaag dus de Golden Gate Bridge getrotseerd. En dit alles met een heerlijk zonnetje, een unicum om zulk mooi weer te hebben in San Francisco. Het is hier meestal nogal koud, mistig en druilerig vanwege de ligging in de baai. Maar daar heb ik deze week niks van gemerkt, behalve in de avonden. Maar dan is het prima vertoeven in de Brewery (bier café) met een IPA (Amerikaans bier). Oftewel: een heerlijke week vakantie.

Morgen is het over met de pret (of juist niet ;p), en ga ik beginnen op het lab. Het is een prachtig mooi pand, met veel ramen waardoor je niet het gevoel hebt dat je heel de dag opgesloten zit. Ik zal ontzettend veel gaan leren en daar kijk ik echt naar uit! Met een paar collega's hebben we vrijdag een barbecue gehouden op de binnenplaats van het lab en dat was heel gezellig. Met frisse moed de dag tegemoet!

En oja wat nog errrg fijn is: ik heb een kamer gevonden!! Vrijwel aan de overkant van dezelfde straat als waar ik nu verblijf, op 15 minuutjes van mijn werkplek. Het is een ruime kamer en de huisgenoten die ik al ontmoet heb zijn erg aardig! De huurprijs is ook prima, oftewel een lot uit de loterij. Dinsdag ga ik 'verhuizen', eigenlijk dus met mijn koffers naar de overkant van de straat. En dan heb ik officieel mijn eigen plekje en kan ik echt gaan settelen!

Tot snel xx

  • 14 April 2014 - 12:14

    Mir:

    Klinkt fijn! En wat goed van je nieuwe kamer!

  • 14 April 2014 - 16:38

    Borjana:

    Hoi Marij,

    Leuk om te lezen! Fijn dat je zo snel een leuke plek hebt gevonden om te wonen. Ik wens je veel succes en een onvergetelijke (en leerzame) tijd :) Ik zal je reisverslagen in de gaten houden!
    Geniet!

    Liefs,

    Borjana

  • 14 April 2014 - 17:48

    Ans:

    Top meis nieuwe woonruimte! Lekker leven als de locals en nieuwe mensen ontmoeten en veel doen en zien!
    x

  • 15 April 2014 - 07:26

    Marijke En Ko:

    Hoi Marij,
    Wat klinkt dat allemaal goed, geweldig!
    Heel veel succes vandaag met de verhuizing, heerlijk echt een eigen stekkie.

    Liefs,
    Marijke en Ko

  • 15 April 2014 - 08:03

    Marlies En Vincent:

    hoi Marij,
    goed dat je een eigen plekje gescoord hebt! Zo te lezen heb je een leuke week achter de rug.
    Succes met je onderzoek!
    groeten Vincent en Marlies

  • 16 April 2014 - 21:41

    Mary:

    Hi Marij,
    Wat een leuk verslag om te lezen en wat klinkt het allemaal goed: fijn dat je een eigen plek gevonden hebt. Heel veel succes met het werk en geniet van alle mooie ervaringen.
    Liefs uit Ouddorp van Dick, Mary en Zahra

  • 19 April 2014 - 16:25

    Saskia:

    Hoi Marij... Wat leuk om dit zo te lezen, we willen je even feliciteren met je verjaardag !!!!

    Er is gezongen in de tuin van je ouders, weet niet of je t kon horen .. Haha.


    Werkse en heel veel plezier in the USA !!!!!

  • 20 April 2014 - 09:59

    Sari:

    Hoi Marij,

    Wat leuk dat je ons allemaal weer op de hoogte houdt van al je belevenissen.
    Wat fijn dat je zo snel een leuke kamer hebt. Vandaag zal het wel vreemd zijn. Voor het eerst je verjaardag vieren zo ver weg. Gefeliciteerd en maak er een leuke dag van!!

  • 21 April 2014 - 20:35

    Luciëne:

    Hoi Marije,

    Wat een leuk verslag heb je geschreven, het is heel beeldend en kan er in mijn hoofd een plaatje bij maken. Inmiddels ook weer een jaartje ouder en wat fijn dat je een kamer zo dichtbij hebt gevonden.
    Veel succes met je studie!!

    groetjes van ons Chris en Luciëne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marij

7 maanden in San Francisco!

Actief sinds 16 Sept. 2012
Verslag gelezen: 765
Totaal aantal bezoekers 12318

Voorgaande reizen:

16 April 2014 - 03 November 2014

San Francisco

22 September 2012 - 03 November 2012

Suriname

Landen bezocht: