Weekendje BergenDal - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marij Hartog - WaarBenJij.nu Weekendje BergenDal - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marij Hartog - WaarBenJij.nu

Weekendje BergenDal

Blijf op de hoogte en volg Marij

08 Oktober 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Alweer een week voorbij sinds mijn laatste verslag! Heel veel te vertellen, maar ook genoeg foto's dus probeer het kort(er) en bondig(er) te houden ;)

Afgelopen week was best wel druk en zwaar voor de meesten van ons. Ik heb een paar keer tot laat in het ziekenhuis gezeten en voordat je dan weer thuis bent en gegeten hebt kun je alweer bijna naar bed. En het opstaan om 7 uur valt tegen, en gedurende dag is het de temperatuur en het gebrek aan eten en drinken (artsen eten/drinken nooit) toch wel killing. Meer dan ooit waren we toe aan weekend!! Daar geloven jullie vast niks van, aangezien ik haast alleen nog maar over de leuke uitjes heb verteld ;) maar doordeweeks werken we wel echt hard!
En dus wilden we een weekendje weg. Je hebt hier genoeg recreatieparken waar je ook vaak kan overnachten omdat het toch allemaal een eindje rijden is. Dus wij vrijdagmiddag naar het Kraznapolsky hotel hier waar je arrangementen kan boeken voor Berg en Dal. De uiterst nette en aardige meneer begon over het prachtige resort, maar gezien de prijs (136 us dollars per persoon) kozen we toch voor de 'goedkope precamps' die rond de 25 euro lagen. We moesten het voorstellen als een eenpersoons cabine dus we waren uiterst benieuwd wat aan te treffen...

Maar eerst hadden we nog een feestje vrijdagavond. De buren waren al een dag in de weer met de tuin te versieren. Het dochtertje werd 1 jaar en wij waren ook uitgenodigd. Die konden we natuurlijk niet afslaan.. en dat hebben geweten ook! Zodra we binnen kwamen werden er stoelen voor ons neergezet en eten, heel veel eten in onze handen geduwd. We wilden erna nog gaan uiteten maar dat hoefden dus niet meer. Het was heerlijk! Er zaten zo ongeveer 50 man in de tuin en de kinderen werden vermaakt door Flexie de Clown en Minnie Mouse. Nou is flexie de clown niet echt een clown zoals wij die kennen.. hij begeleidde niet alleen de modeshow en de stoelendans maar deed ook voor hoe je moest paaldansen en wij werden naar voren geroepen om aan lolly's te likken op het nummer: 'gas op die lollie'.. Dus dat was al met al hilarisch! En wat een gastvrijheid :)

Zaterdagochtend zouden we vroeg vertrekken richting BergenDal. Maar eerst even richting vliegveld om een pakketje versturen voor de twee groepen in het binnenland. De verveling slaat daar toe en de boodschappen raken op, dus wij met twee tassen vol boekjes, puzzeltjes, pasta en wc-rollen richting vliegveld. Wat een chaos! Overal mensen met koffers, vogelkooitjes en boodschappentassen die stonden te wachten om hun spullen in te checken. Gelukkig mocht ik er gauw even langs en na het wegen en betalen namen ze onze spullen mee. Met als adres: Stoelie, Medische Zending, Sanne en Renee, was ik er nog niet heel zeker van dat het zou aankomen. Maar het is helemaal gelukt!
Toen gauw door naar BergenDal. We mochten meteen ons 'kamphuisje' in en het was supercomfortabel. Ieder een kamertje met een bedje en een stoel en airco! Daarnaast hadden we 2 wc's en douches voor onszelf en het was uiterst schoon. Snel onze spullen gedropt en na een lekkere lunch gingen we de 'canopy 'uitproberen. Oftewel, een parcours van kabels door het bos en over de rivier waar je door heen 'tokkelt'. Oftewel met een enorme vaart over heen roetsjt aan een haakje. We hadden 2 leuke gidsen en na een heftige klim naar boven mochten we los! Het was een beetje eng maar heel gaaf en op een gegeven moment gingen we van 34 meter hoogte naar 9 meter hoogte over de rivier heen. Wat een uitzicht (zie foto's!) Helaas ging het remmen in het begin niet zo heel goed en heb ik nog mijn enkel bezeerd door hard tegen een boom te knallen. Maar na wat koelen en een nachtje slapen is dat ook helemaal hersteld.
Daarna lekker douchen en eten, om 's avonds een boottochtje te maken. Wederom dezelfde gids haalde ons op met een bootje en wij zorgden voor een 'joggo' Parbo (liter fles bier). Het was waanzinnig mooi, pikkedonker en een heldere hemel vol sterren. Tussendoor legde hij ons van alles uit over het gebied en de dorpjes. Bij terugkomst was er een huwelijksfeest bezig op het strand waar we even gingen kijken. Daar kwamen we Caatje tegen. Een Surinamer die wel heel veel weg had van Bob Marley meets Expeditie Robinson. Hij bleek het park opgebouwd te hebben en wist dus heel van het gebied. Hij had al aardig wat Parbo's op en wilde met ons mee varen het laatste stukje. Ook had hij best wel zin om een biertje met ons mee te drinken en hij is heel de avond gebleven. Hij bleef maar doorpraten en geintjes maken en dit alles met een zwaar Rotterdams accent, wat het helemaal hilarisch maakte. Ik maar denken dat hij ons napraatte, maar hij bleek dus heel lang in Rotterdam gewoon te hebben. De verhalen en wijze uitspraken ('Ik kijk geen televisie, ik heb mijn eigen visie) bleven maar komen en we hebben met zn allen heel hard gelachen!

Zondagmorgen redelijk vroeg uit bed en ontbijten om daarna te gaan kayaken. Nu zagen we de rivier overdag en was het haast nog mooier! Veel mooie vogels en vlinders kwamen voorbij gevlogen. Het was net alsof je in de fata morgana van de Efteling zat, maar dan echt :) Naast de brede rivier ook nog een kreekje in geweest waar we langs omgevallen bomen en onder boomstammen door moesten peddelen. Na een paar keer vast te hebben gezeten zijn we weer veilig terug gekomen. Het was prachtig weer! Dus nog even afgekoeld en gechilld om de spullen te pakken en nog bij het stuwmeer te kijken in Brokopondo. Na een lange rit terug met een bijna lege tank waren we allemaal erg moe van dit heerlijke, maar ook wel actieve weekend! Nog even een hapje gegeten om vandaag weer aan de slag te gaan. Gelukkig een kort dagje waar ik van alles heb gezien op de polikliniek van de interne. Weer met een andere arts meegekeken en het is leuk om te zien hoe anders ieder zn aanpak is. De Nederlandse artsen hebben een iets hoger tempo haha.

Nu weer lekker koken en langzaamaan beginnen aan het artikel en de voorbereidingen voor het binnenland. Dat wordt weer totaal anders! Ik laat jullie nog wat weten voordat ik de jungle in ga.

Liefs!

• 09 Oktober 2012 - 09:55

Rick Van Male:

Ha Marij,

Super leuk om jullie belevenissen te lezen..Erg leuk geschreven, lijkt wel of ik er zelf bij ben geweest..
    Geniet er maar lekker van! Heel veel plezier en succes in het binnenland..
    Have fun!
    XXX

• 09 Oktober 2012 - 14:55

Ludy Van Ree:

Hoi,
    Wat een leuk en boeiend reisverslag..heerlijk!!
    Geniet maar van deze kans.
    lieve groetjes Gerard- Ludy

• 09 Oktober 2012 - 15:09

Ludy Van Ree :

Hoi Marij,
    foto's zijn ook heel leuk .
    Nog heel veel plezier en succes in het binnenland!!!!
    XX Ludy

• 09 Oktober 2012 - 18:33

As:

Wederom weer een super leuk verslag! Jullie maken wat mee!
    Veel pezier nog id stad en succes in het binnenland...;-)

X

• 10 Oktober 2012 - 03:13

Marij Hartog:

Bedankt voor de leuke reacties! Fijn dat jullie het zo trouw lezen :)

• 10 Oktober 2012 - 20:46

Jacky:

haha ik heb dit verhaal gelezen met een lach op mijn gezicht:)
    Heel leuk om je avonturen nogmaals te horen en die jungle tocht en boottrip klinken super!
    De foto's zijn erg leuk om te bekijken, en je ziet er (as always) goed uit!
    Leuk dat jullie lol en stage lopen zo goed combineren!!
    xxxxxxxxxx

• 10 Oktober 2012 - 22:56

Marijke Van Male:

Hallo Marij,

Inderdaad heel leuk en levendig geschreven!,
    Genieten en een mooie ervaring rijker!
    Nu jij naar de Bush Bush!
    Ik heb opa en oma bijgepraat over je belevenissen, ze leven zo mee met jullie!
    Marij, genietse!
    Marijke en Ko XX

• 12 Oktober 2012 - 23:15

Arjan :

Lieve Marij

Avonturen in het verre Paramaribo. Het zorgt bij het lezen dat ik af en toe in je verhaal stap met een glimlach.Goed om te lezen dat jullie als groep ook de cultuur opsnuiven en naast het werk ook op stap gaan.Berg en Dal ziet er fraai uit en lijkt me een prima plek om te vertoeven. je hebt in Nederland ook een Berg en Dal wat er ook fraai uitziet trouwens.
    De verhalen gaan maar door en morgen naar het binnenland. We zouden het leuk vinden als je een klein aapje meeneemt...hebben we altijd al willen hebben.
    Een goede reis en de groeten aan alle collega's ....
    gr Arjan