Cultuurverschil!? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marij Hartog - WaarBenJij.nu Cultuurverschil!? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marij Hartog - WaarBenJij.nu

Cultuurverschil!?

Blijf op de hoogte en volg Marij

25 September 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!

Eindelijk eens een verslag vanuit Suriname. Je zou het niet zeggen, maar met niks doen kun je ook heel druk bezig zijn :) Eerst even vertellen hoe we hier nou zijn beland..

De vliegreis was erg comfortabel bij de KLM, met goed verzorgde hapjes en drankjes. En met de vele films en spelletjes gingen de 9 uur zo voorbij. Toen we uit het vliegtuig stapte keken we elkaar aan en dachten we allemaal maar één ding: wat een HITTE! We dachten dat het door de motoren van het vliegtuig kwam, maar het bleek toch gewoon de temperatuur te zijn. Toen nog zo'n drie kwartier wachten voordat we door de douane mochten, waar ze toch wel erg streng keken... Gelukkig stond Henk de buschauffeur al op ons te wachten en was de uur durende rit naar Paramaribo een goede eerste kennismaking met Suriname. Een lange weg met afwisselend armoedige en mooie dure huizen gaven een goed beeld van het gebied. Eenmaal aangekomen werden we goed ontvangen door de moeder van onze begeleider. Toen kwam het eerste obstakel.. er waren 2 kamers met airco en 2 zonder. Vrijwillig hebben Stella en Carmen zich opgeofferd en voor de rest met de matrassen gesleept. En overdag chillen we gewoon met zn allen op een airco kamer, dus dat komt wel goed. Na een hapje frituur bij de barbeque tent verderop gingen we allemaal slapen na een lange reis.

Helaas werden we door de jetlag veel te vroeg wakker (het is hier 5 uur eerder). Dus lekker op ons gemak gedoucht en aangekleed en om stipt 11 uur stond Henk klaar met zijn bus om ons rond te leiden door Paramaribo (Surinamers zijn helemaal niet altijd te laat!!) Hij liet ons het Diakonessenhuis zien en andere praktische en leuke plekken. Het was al weer snel erg warm en dus hebben we ons af laten zetten bij Residence Inn om bij te komen bij het zwembad. GENIETEN! Heerlijk afgekoeld.. Daarna weer terug naar het huis om ons klaar te maken om een hapje te gaan eten bij Blauwgrond. Een lange straat met allemaal Indische en Chinese restaurantjes. Waar we erg lekker hebben gegeten! Daarna door naar 't Vat om cocktails te drinken, die hier maar 3-4 euro zijn.. jammie! De hele avond hadden we al een BN-er in de gaten, namelijk de wereldberoemde tv-kok Ramon Beuk. Toen we wat moed verzameld hadden gingen Stella en ik erop af.. en de eerste foto met een BN-er en natuurlijk BS-er (bekende surinamer) is een feit. Alleen hoe het nou zat met dat komkommerrecept zit, daar zijn we nog niet achter... ;)

Vandaag moesten we echt iets doen! Om 12 uur richting het stagebureau van het Diakonessenhuis en de Medische Zending (de organisatie met wie we gaan meelopen in het binnenland). We stapten vrolijk in onze shorts en topjes het stagebureau binnen, maar dat werd ons niet in dank afgenomen. We waren onprofessioneel en konden ons niet zo vertonen op ons eerste gesprek. We hebben nu al 'een naam' en de rest van het personeel keek ons met open mond aan. Oftewel, bij alle werkgerelateerde zaken is het in Suriname normaal dat je een lange broek aantrekt met dichte schoenen. Dat wisten we dan wel.. maar we zouden vandaag helemaal niet aan het werk gaan dus.. boeiend?? Na onze excuses aangeboden te hebben gingen we door naar de Medische Zending, waar onze outfits helemaal geen probleem vormden. Daar hebben we weer meer informatie gekregen over hoe het in het binnnenland is en wat te verwachten. Erg leuk verhaaltje en we kijken er heel erg naar uit om de jungle in te trekken!!
Daarna even een broodje gegeten bij de SubWay in de hermitage mall en sim-kaarten gekocht. Net een heerlijke maaltijd achter de rug, gekookt door onze topkoks hier. En nu allemaal even relaxen..

Morgen gaat een gedeelte beginnen met meelopen bij een radiokliniek en de andere helft gaat eens beginnen aan de opdrachten.. want tja tussen de cocktails en het zwembad door moet er ook nog gewerkt worden!

Tot gauw!!

xx

• 25 September 2012 - 08:28

Lizet:

Poe als je echt lange langebroeken daar moet werken hoop ik dat ze op je werk wel overal een airco hebben! Bij ons in het ziekenhuis hebben sommige verpleegkundigen zo weinig aan dat ik me afvraag of ze uberhaupt iets aan hebben onder dat witte jasje. Anyhow! KLINKT ZO TOF! Fijn dat het gezellig en leuk is! Nu al leuke dingen meegemaakt dus ik zeg: Ga zo door!

Lieehieeefs

• 25 September 2012 - 12:48

Ans:

Wat n leuk verhaal. Leuk om te lezen hoe het jullie bevalt daar in Suriname.

Heel veel plezier!

Ans, Toine en Mats

• 26 September 2012 - 17:24

Jacky:

allowah!
    Klinkt allemaal erg nice! Heerlijk genieten van dat warme weer, en lekker zwart terugkomen!
    En duidelijk konden ze jullie hotness niet handelen in die shorts en was het pure jaloezie;).
    Ben benieuwd hoe de radiokliniek was maar dat hoor ik vast gauw!

GENIET xxxxx