Een week voorbij. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marij Hartog - WaarBenJij.nu Een week voorbij. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marij Hartog - WaarBenJij.nu

Een week voorbij.

Blijf op de hoogte en volg Marij

29 September 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal,

Het heeft weer eventjes geduurd, maar hier weer een update vanuit Suriname! We zitten hier nu dus precies een week en voor ons gevoel gaat het veel te snel. Het is inmiddels vrij rustig in huis, want de helft van de groep is vanmorgen vertrokken richting binnenland. De eerste berichtjes zijn al binnen en het blijkt daar supermooi te zijn. Ik ga ze best wel missen, want het was echt een geweldige eerste week met z'n allen en we zien elkaar pas weer over 4 weken om nog 1 week gezamenlijk af te sluiten. Dus nu ben ik jullie nog een verslag van de afgelopen week verschuldigd..

Dinsdag

Vandaag de eerste dag dat de helft van de groep ging mee lopen op de radiokamer van de Medische Zending en in een privé radiokliniek. Mijn groep hoefde woensdag te beginnen dus wij hebben lekker uitgeslapen en ontbeten. Toen rond het middaguur kregen we toch wel een beetje het gevoel dat we iets nuttigs moesten gaan doen. Dus Floris en ik de laptop maar aangegooid en begonnen met literatuur te verzamelen voor ons verslag over HIV/TB. Het is nog best lastig om gegevens te vinden over Suriname en we moeten best veel beschrijven. Na een uurtje of 2 hielden we het weer voor gezien. We wilden nog even het huis uit dus besloten we met z'n allen te gaan zwemmen 's avonds in een 50-meter bad, Parima. Toen we aankwamen bleken we de enige blanken te zijn en was het vooral de Surinamers zelf die even een uurtje baantjes kwamen trekken. Het zag er allemaal een beetje smoezelig uit (inclusief kakkerlakken), maar het mooiste was dat het in de open lucht lag (logisch natuurlijk sinds het hier altijd 30 graden is!) Met enorme lichtmasten was het geheel verlicht en kon je prima aan je conditie werken, wat wel tegenviel eigenlijk ;).. Daarna nog even roti gehaald bij de RoopRam (een fastfood keten) en thuis spelletjes gespeeld.. Regenwormen is favoriet hier (een dobbelspel). Om daarna lekker te gaan slapen..

Woensdag

Vandaag de eerste meeloopdag. Voor mij begon die op de radiokamer van de Medische Zending waar ze mensen screenen/doorverwijzen die vanuit het binnenland naar de stad komen voor medische zorg. 'S morgens is er een spreekuur en zit iedereen buiten op bankjes te wachten tot ze aan de beurt zijn. Ik mocht meekijken met dokter Bianca, maar het was nog best lastig te volgen aangezien ze veelal dialect praten, het Srantong (ofzoiets). Eerste wat opviel is de omgang tussen dokter en patient. Niets handje schudden ervoor en erna, uitgebreid de telefoon opnemen of even geinen met de verpleegkundigen is vrij normaal in het bijzijn van de patient. Ook het aantal patienten dat gezien werd en het aantal dat buiten zat klopte niet helemaal. Er was voor ons al vrij snel niet echt meer iets te doen of te bekijken, terwijl er nog genoeg patienten buiten waren. Waarom die dan niet in hoog tempo even gezien werd begrijpen we niet helemaal. Dus rond een uurtje of 12 hielden we het voor gezien en gingen we weer huiswaarts. De andere helft thuis had wel zin om te gaan zwemmen en wij ook dus vertrokken we naar resort 'Zin'. Het zag er prachtig uit toen we aan kwamen... totdat we het zwembad in gingen. Het was nogal troebel en we kwamen er niet uit of dat klopte of niet. Floris deed even navraag bij de eigenaar en toen bleek het filter kapot te zijn. Daarna zijn we het zwembad niet meer in geweest. Voor de rest was het ook gewoon viezig en kregen we zure, gele, milkshake-achtige mojito's. We hebben het nog maar even uitgehouden om daarna richting huis te gaan.
Sanne en Renee hadden lekkere boodschappen gehaald en alvast eten ingeslagen voor het binnenland (lees: 2 dozen, 2 tassen vol inblikvoedsel). Heerlijk gegeten met zijn allen en 's avonds wilden we wel even dansen.. dus op naar de Touchée. Tot 1 uur was er eerst een salsa avond, we hebben onze ogen uitgekeken, die Surinamers kunnen dansen! Om daarna in een andere zaal gewoon 'echt' uit te gaan zoals we het gewend zijn in Nederland. En dat ging door tot in de vroege uurtjes...

Donderdag.

(weer) een vrije dag! Lekker uit kunnen slapen en uitgebreid ontbeten. Om mezelf nuttig te maken maar even boodschappen doen, er was echt niks meer te drinken of te eten (de plakjes kaas gaan er snel door heen met 10 man!) Nu eens naar een echt grote supermarkt met allemaal Nederlandse producten. Lekker koel en je boodschappen worden netjes voor je ingepakt en naar de taxi gebracht :) Lekker wraps gegeten 's avonds met zn alleen op ons terras met ijsje toe. Daarna wilde ik eigenlijk met een boekje op bed even ontspannen, moest de volgende dag half 8 op de radiologie kliniek zijn. Maar toen alle meiden nog een drankje gingen doen kon ik niet als enige achterblijven. Dus de jongens thuis gelaten en een girls night out in de Havanna Lounge. Waar er wederom weer volop salsa werd gedanst en we veel bekenden tegen kwamen van de avond ervoor!

Vrijdag.

Kwart over 7 de taxi in! Ready to go naar de radiologiekliniek. Jammer genoeg eerst even naar 2 verkeerde gebouwen gelopen om vervolgens weer het gehele terrein van het academisch ziekenhuis over te moeten steken om bij de juist kliniek uit te komen. Daar werden we hartelijk ontvangen en gingen we om de beurt kijken bij de echografie, MRI, buckey (rontgen) en de mammografie. Bij de echo veel zwangere vrouwen gezien waarbij moest worden vastgesteld hoe lang ze zwanger waren. Via de echo zag je dan ook de verschillen in grootte van het kind, gaaf om te zien. Bij de MRI was weinig te zien, iemand ligt gewoon heel lang in zo'n apparaat. En daarna was het programma vrij rustig, want het was tenslotte vrijdag! Wel nog lekker bami als lunch gegeten met de de radiologen en gezellig gekletst. Toen weer richting huis om te kijken hoe de anderen bezig waren met de voorbereidingen voor het binnenland. Nog meer tassen met nog meer blikken voedsel! En de spullen moesten worden gepakt, dus de groep die hier bleef heeft nog maar eens lekker gerelaxt. 'S avonds hapje eten bij Zus

• 29 September 2012 - 22:10

Marijke Van Male:

Hoi Marij, wat een leuke verslagen! Klinkt goed allemaal, toch wel heel bijzonder en leerzaam om dit mee te mogen maken en te beleven.

Hier alles ok, we zijn vanmorgen vroeg thuisgekomen van onze vakantie in Portugal, heel mooi en enorm genoten van Jade, ze wil nu alleen maar aan de hand lopen, ech zo leuk en t was natuurlijk ook heel gezellig met Rick en Dianne en we hebben ook Mats nog een dag gezien, heel leuk!

Marij, all THE best!

Marijke en Ko xx

• 30 September 2012 - 18:41

Jacky:

MARIJ!
    Wat schrijf je interresant, lees het met heel veel plezier:).
    Klinkt echt supertof en ook wel leuk dat je veel dingen mag zien in het ziekenhuis.
    Ik zou een na werk je eigen kliniek openen voor de mensen die niet geholpen worden als ik jouw was haha;) (beetje bijverdienen)

Hoop dat het zonder de andere 4 (of toch 5) net zo gezellig is, en geniet van elk moment.
    knuffelxxxx

• 30 September 2012 - 20:19

Arjan Hartog :

Lieve Marij,

Goed je avonturen te lezen, hier in het iets koudere Holland zijn we ook een week verder en het weer was vandaag redelijk goed. We zijn naar Ernst-Jan en Jolanda geweest,vierde hun verjaardag en op de fiets met een zonnetje goed te doen. Maar geen tropische temperaturen hier.Van iedereen de groeten en ze zijn benieuwd hoe het jullie vergaat in het verre en warme Suriname.
    Zo te lezen gaat het goed en ik vroeg me alleen af of al die blikken voedsel wel mee kunnen in het vliegtuig. Oja vergeet geen blikopener mee te nemen.
    Het lijkt wel of de zorg in Suriname maar op enkele dagen wordt aangeboden, zodat je op andere momenten gaat zwemmen en of dansen. Trouwens dat lijkt me ook helemaal niet verkeerd.
    We horen en lezen graag weer van je en het aantal volgers op dit blog zal zeker gaan toenemen. Voor nu de groeten ion de boomkleverstraat en geniet van alles

gr Arjan

• 02 Oktober 2012 - 13:31

Lizet:

Maaaaaarij,

Het is wel nog een beetje vakantie he! Al ben je nu intussen wel echt aan t werk geloof ik. Je whatsappte gister dat je bij een operatie mocht kijken, wat voor was het? Lijkt me toch wel echt eng hoor, haha. Hopelijk is het een beetje uit te houden in dat huis met zn 4e.. is vast ook erg gezellig toch :) Misschien kunnen we vanavond ofzo nog even skypen, weet niet hoelaat je thuis bent? Hier gaat het allemaal wel prima. Zaterdag caro's verjaardag gevierd en zondag geluncht met de meisjes van Davos. Nu zit ik in college waar echt geen reeeeeet aan is, dus ik schrijf veel liever een berichtje naar jou :) . Vrijdag had ik mijn laatste inwerkmiddag bij het Maritiem Museum.. de volgende rondleiding is voor mij.. OEPS. Dat wordt nog heel erg veel leren, maar wel heel erg leuk natuurlijk! Gister had ik trouwens mijn 'eerste' rijles! Ging wel goed hoor, als moest ik enorm wennen, dus de hellingproeven enz gingen nog niet zo fleks. Het afrijden staat voor 5 november dus dan kan ik eerst nog even een geluksknuffel van jou krijgen zodat het nu wel helemaaaaal goed gaat. Ik snap echt niet dat de lerares hier een onderwerp wat zo leuk is : slavernij en piraterij zo saai kan maken en simpelweg verpesten.. Beetje jammer! Anyhow, ik skype je snel okee!

Dikkeekusss.